יום שבת, 29 ביוני 2013

משאלות לב, מה צפוי, ועוד משהו

משאלות לב

דייב בריילספורד (Dave Brailsford) הוא האיש מאחורי סקאיי, והוא ידוע בגישתו האנליטית לספורט, כך שאמירתו במסיבת העיתונאים של הקבוצה לפני המירוץ בקורסיקה ש: "את המירוץ ינצח מי שיעשה כמה שפחות טעויות, לאו דווקא תצוגות ספקטקולריות" כלל אינה מפתיעה, ובריילספורד אולי צודק אבל כלל אינו מדייק.
בריילספורד יודע שאולי לא תמיד נזקקים לתצוגות ספקטקולריות בכדי לנצח את הטור דה פראנס, מה שחייבים זה בסך הכול להיות טובים (קצת יותר) מהמתחרים, האם רכיבה ללא טעויות ובלי תצוגות ספקטקולריות תספיק הפעם? כנראה שלא.
בראדלי וויגינס רכב בשנה שעברה מירוץ שלם מבלי שכמעט הרים את ישבנו מהאוכף, ורוכבים גדולים כבר עשו זאת גם לפניו (אינדוראין, אנקטיל), והצליחו לנצח כך במירוץ הצרפתי, ואף יותר מפעם אחת; ואף כי אין אני חושד בפרום שיש בכוונתו לרכוב כך, בישיבה (הוא באמת אינו שייך לסוג הרוכבים שרוכבים כך), הוא לא יעשה זאת ולו רק מהסיבה הפשוטה שאף אחד לא יאפשר לו לעשות זאת, אם הוא רוצה לנצח כמובן - לא היריבים וגם לא התוואי, או ליתר דיוק הצירוף של שני אלו יחד.
כריס פרום, כמו דייב בריילספורד וקבוצת סקאיי כולה, ימצאו עם התקדמותו של המירוץ שבכדי לנצח את הטור השנה פרום יהיה חייב לנפק כמה תצוגות ספקטקולריות, ואין הכוונה לזמנים עדיפים על המתחרים בימי הנגד שעון, אלו עם כול הכבוד אינם עונים על ההגדרה של תצוגות ספקטקולריות (אמצעים בכדי להפוך אולי גם את הללו לספקטקולריים אמנם בנמצא אך לא מורשים בשימוש), הכוונה להצגות ספקטקולריות בימי ההרים הגבוהים, כך שבריילספורד היה מדייק יותר אם היה אומר שבכדי לנצח הפעם יהיה חייב כול מי שרוצה בכך להציג ביצועים מיוחדים, ורק אז לסייג ולהוסיף שגם אסור לו לזה לעשות טעויות, וכך זה באמת מדויק יותר, אבל זו גם האמת.
פשוט, הצירוף של התוואי ההררי השנה כמו רשימת המתמודדים, כמו גם הרכבי הקבוצות שמציעים הפעם תחרות מול זה של סקאיי, לא יאפשרו מנוחה והגנה בלבד, ויאלצו, גם אם הדבר יראה לעיתים כרכיבה הגנתית, את כול מי שרוצה לנצח להפגין את עליונותו וכך את מלוא כישוריו.
ואולי כל הנ"ל הן באמת משאלות לב, ורוב המתמודדים הבכירים ישחקו את 'משחק המחכים' (waiting game) כפי שקורא לו שון קלי, ואף ישחקו בו עוד ועוד, ועוד ועוד - אך 'משחק המחכים' הוא רק לכאורה משחק בטוח. 'משחק המחכים' לעיתים עלול להתברר כמשחק מסוכן.
אז בריילספורד לא דייק, או לא אמר את כול האמת, אבל אם מנסים להבין למה הוא התכוון מוצאים שהוא אמר משהו אחר (שאותו דווקא אומר פרום עצמו בראיונות). שניהם מאמינים שהבריטים יצליחו לנצח (שוב) על ידי השגת יתרון בקטעים נגד השעון, וכך לא יזדקקו ליותר מרכיבה הגנתית בכול השאר, מה שהיה הוא שיהיה, ופרום = וויגינס.
אני כלל לא בטוח שזה יהיה מספיק הפעם, וכך סקאיי ידרשו לשינוי טקטיקה בתוך המירוץ עצמו, וזה לא תמיד פשוט לבריטים לעשות.

קטע 1, מה צפוי

213 קמ, כל הדרך מדרום לצפון, מ - Porto-Vecchio ל - Bastia, אז מה צפוי?
קטע ראשון בטור (כאשר הוא אינו פרולוג כמובן), כמו גם חמשת הקטעים שאחריו הפעם (נגד שעון קבוצתי בניס ביום שלישי קוזז) - ובעצם עד לקטע 8, הקטע הראשון בפירנאים השנה, מסוכנים, ומכמה סיבות.
בקטע הראשון למירוץ כמובן עדיין אין מוביל, מה שאומר שאף אחד עדיין לא לובש את החולצה הצהובה, אבל כולם רוצים, וכך יתנהל מאבק ללבישתה, וזאת כאשר להרבה שחקנים אף יש סיכוי להשיגה.
וגם, שום סלקציה עדיין לא נערכה במירוץ, וכול הרוכבים יתחילו היום בצהריים ביחד, ללא שום פיגור זמן; כעת, כאשר מוסיפים למשוואה את העובדה שהקטע הראשון השנה הוא מישורי לגמרי וכך מתאים למאיצים, ובמירוץ רוכבים כמעט כול המאיצים הבכירים בעולם, מתקבלת תמונה מורכבת שבה לשלל קבוצות רצון לרכב בחזית הדבוקה, ופה זה מתחיל להיות מסוכן, אבל זה לא הכול.
בחזית המירוץ ינסו לרכוב היום שלל קבוצות, חלקן קבוצות המאיצים, שכמובן לא יאפשרו לבורחים שינסו לצאת לדרך כבר בתחילה - השידורים החיים היום הם מתחילת הקטע - לברוח רחוק ויחזיקו אותם קצר ברצועה (3-4 דקות לכול היותר). הקטע כאמור הוא קטע מאיצים, וזה כתוב וחתום על פני המפה והדיאגרמות (למטה), אך בחזית רוצות לרכוב עוד כמה קבוצות ומטעם אחר, ולהם זה כלל לא פחות חשוב, אלו קבוצות המועמדים הבכירים שמנסות להביא את המועמדים לקו שלושת הקמ' האחרונים שהוא חוף המבטחים שכול העובר דרכו לא יפסיד זמן (לפי חוק שלושת הקילומטרים האחרונים), וכך אנו צפויים לראות היום מאבקים חריפים לתפיסת עמדות  בחזית, מה שיגרום ללחץ להתגבר ולמהירות לנסוק, קל וחומר מרגע תפיסת הבורחים. וכך, בנוסף לעובדה שהמסלול היומי נושק כמעט כולו לים הטיראני (על אף שהמקומיים מבטיחים שרוח בעונה הזאת נדירה למדי), אנו נקבל חזית שמתקדמת מהר מאוד במרחב ומאבקים אנושים של המוניי רוכבים מאחור שלא לאבד מגע, וזו משוואה שאחד מפירותיה הידועים הן תאונות.
עוד לפני ההגעה לאיזור הסיום אנו צפויים לראות בפעם הראשונה את המתעניינים בחולצה הירוקה מנהלים מיאוץ ב - San-Giulliano, בקמ' ה - 150.
הסיום ממש על שפת המים. הרוכבים יבצעו פניית פרסה כ - 2 קמ לפני הסיום (ראה בתחתית), וזהו, אחריה הדרך ישרה כמעט לחלוטין מלבד עוד עיקול קל ימינה ואז שוב שמאלה באיזור הקילומטר לסיום.
קבנדיש בצהוב? לא בטוח, אולי דווקא הגרמנים, קיטל או גרייפל, וזאת בתנאי שהם יצליחו להתארגן עם הרכבות שלהם לאחר פניית הפרסה.


שלושת הקילומטרים האחרונים



Tour de France 2013: Stage 1 map

מזג האוויר צפוי להיות היום נעים לרכיבה, בהיר עד מעונן חלקית ו - 25 מעלות.
השידורים החיים עוברים לצרפת היום ב - 13.00, ואפשר לראות ולשמוע אפילו בעברית, בערוץ 55 בכבלים, או ביורוספורט כמובן. 

ועוד משהו

פטר סאגאן הוא תופעה, ואם לא נראה אותו היום מתעתע במאיצים הטהורים הרי שאין ספק שזה יקרה בשבועות הקרובים. אך סאגאן הוא פנומן גם בכול הקשור בשליטה באופניים ובפעלולים - הביטו וראו את סאגאן מחנה ת'אופניים (על הגג) ונוסע לדרכו.
(דרך אגב זה אמיתי).


תגובה 1: