יום שני, 17 ביוני 2013

קושטה נוגע בשמים, פליאה, Nederland

Photo 001
רוי קושטה והילד ג'יימס - מחוות הכשירים לחשוכיי הבריאות

הלל ושבח

רוי קושטה ניצח אתמול בטור השוויצרי לאחר שניצח (גם) בקטע האחרון, נגד שעון בטיפוס. לקושטה הגיע לנצח בשוויצריה, בכך אין כל ספק, הופעתו היתה מרשימה, אבל האם זה אומר גם משהו על הטור הצרפתי? כנראה שכן - קושטה מועמד עשיריה לגיטימי לצרפת, וכל תוצאה פחותה מכך תהיה אכזבה לו ולפורטוגל. אם קושטה יצליח לשמור על הרגליים עד לנגד השעון השני, בקטע ה - 17, הוא יבסס לעצמו מקום עמוק בתוך העשיריה, אולי אפילו מקום די גבוה בתוכה, אך לקיום הבטחה שכזו שני תנאים. קושטה ירכב בטור כינור שלישי בהרכב ההרים של מוביסטאר, שיכלול את הרוכב המוגן שלה וולורדה ואת סגנו הראשון קווינטאנה (קשה לדעת באיזה כושר יגיע אל הטור עקב היעדרותו מהתחרויות המקדימות באירופה), ואין דין רוכב מוגן כדין פועליו, שאלו יהיו נאלצים תמיד להוציא אנרגיה לריק ואילו הוא לעד ישתמש בה לתועלתו. ואם בכל זאת לא תבוזבז האנרגיה כולה על מאמצי העזרה בהר, עדיין יהיה על קושטה להוכיח שהוא מסוגל להפיק עצימות גבוהה גם בשבוע השלישי. היכולת בשבוע השלישי היא בדרך כלל כל שמפריד בין רוכבי הטורים הקצרים, שעל הטובים שבהם כבר נמנה קושטה, לבין רוכבי הטורים הארוכים, וקושטה, אם רצונו להמשיך ולעלות בסולם ההיררכיה האכויות והפרנסה יהיה חייב להביא כל זאת בחשבון כשהוא מכלכל צעדיו ביחס לבזבוז האנרגיה למען הקבוצה לעומת תהילתו האישית. כלל אין וודאות האם במקרה שישלחו השניים, קווינטאנה וקושטה, למשימות 'ריגול', עמוק בהרים, לפני המחנה, לא יגרום הדבר לשינויים בתכנית המירוץ של הקבוצה, וגם, כלל לא בטוח אם במצב העניינים שבו נתון קושטה עתה - הופעתו בזירה של הקולומביאני קווינטאנה בכושר רכיבה שכזה (כפי שהתגלה בחלק הראשון של העונה) - לא כדאי לפורטוגלי לבחור קו אנוכי יותר ולרכב למען עצמו - התוצאות של הטור עלולות להשפיע על מעמד הרוכבים הבכירים בקבוצה הספרדית בשנים הקרובות והיא מסתמנת ככוח עולה.
קושטה רכב בטור כבר ארבע פעמים בעבר, פעם הראשונה בעונתו הראשונה בדרג הבכיר ב - 2009, תחת אותה קבוצה בגילגול המימוני הקודם - Caisse d'Epargne, וזו היתה הפעם היחידה שלא סיים את המירוץ. ב - 2010 הוא סיים במקום ה - 73, ב - 2011 במקום ה - 90 (כולל נצחון מקבוצת בריחה), ובשנה שעברה במקום ה - 18.

פליאה (מסוימת) 

אם רק לפני מספר ימים מספר, כאן בבלוג, נכתבו שירי הלל לטי, ג'יי ואן גארדרן, הרי הופעתו בקטע של אתמול מוכיחה שאלו היו קצת מוקדמים מדי. אז מה מתכוונת לעשות BMC - כלום, פשוט כי אין לה מה לעשות חוץ מאשר להתפלל לאלוהיי המירוצים שיברך את ואן גארדרן ויעניק לו קצת חכמת מירוצים שלפעמים נדמה שהוא לוקה בה יותר מאשר ביכולות אחרות. ואן גרדרן פשוט לא כלכל נכון את חילוק הקטע של אתמול ובזבז את כול מה שהיה לו בחלק הראשון,  המישורי, שבו הוא היה באמת המהיר ביותר, אך כוחו לא עמד לו כשהתוואי השתנה והדרך החלה מטפסת מעלה להר, והוא התדרדר בסוף למקום העשירי בפיגור של 1.19 אחרי קושטה. האם זה כה נורא? לא, זה יותר אולי שייך לתחום של המוזר והמפליא מאשר לנוראי. בכדי למקם את את הביצועים של ואן גארדרן אתמול בקונטקסט הנכון  יש לקזז מהחישוב הכללי של אתמול את הזמנים של קושטה וגם את של קנגרט - קנגרט אינו מתמודד בטור השנה, וגם אם כן (לאחר שנודע על התאונה שפקדה אתמול את הרוכבים המיועדים של אסטנה בטנריף) הוא לא רלוונטי ולא ישחק תפקיד בין הבכירים. את זמנו של קושטה הייתי מבכר לקזז מפני שקושטה, כפי שצויין כאן, אין וודאות שירכב (יכול לרכוב) באותה צורה בשבוע השלישי בצרפת כפי שרכב אתמול (נכון, גם ואן גארדרן), וכך נקודות הייחוס המתאימה לזמנו של האמריקאי הם הזמן של מולמה (0.29 אחרי קושטה), ושל פרוֹ (0.42), והמסקנה היא שהתוצאה היתה חלשה אך אינה בגדר אסון.

Nederland

הולנד נשארה עם באוקה מולמה, ובאוקה מולמה נראה לא רע. מולמה שדורג חמישי ערב הקטע האחרון הצליח לדלג בסיומו שלושה מקומות עד המקום השני ולחלוף על ידי כך על פני פראנק קרוייזינגר וטיבו פינו תוך שהוא מפגין תצוגת רכיבה מרשימה ומאוזנת, חלק ראשון באיטיות יחסית ואז הכול בחלק השני, בטיפוס. מולמה ניצח בתחילת השבוע בקטע השני, ההררי, והיה קרוב מאוד לנצחון גם בקטע ההררי השני, הקטע השמיני, היכולת בשני קטעים אלו והיכולת בנגד השעון מאותתים שההולנדי דק הגיזרה בכושר. זה יהיה סיבוב הארצות השישי של מולמה, הוא רכב בג'ירו וסיים במקום ה - 12 ב - 2010, רכב פעמיים את הטור הצרפתי, ב - 2011 סיים במקום ה - 70 ולא הצליח לסיים ב - 2012 לאחר שאולץ לפרוש בקטע ה - 11. מולמה רכב גם פעמיים בוואלטה ובה הוא רשם בשנת 2011 את תוצאתו הטובה ביותר עד כה בטורים הארוכים, מקום רביעי, במירוץ שהיה קשה ומפרך (קובו ניצח מפרום ווויגנס). לבלקין (השם החדש של הקבוצה מהטור והלאה) יש אמנם עוד שני רוכבים שיכולים להתמודד במירוצים מרובי קטעים ארוכים, גם חסינק וגם טן דם, אך חסינק בספק אם מעוניין בכל מה שכרוך מסביב, בוודאי עתה, כה צמוד לכשלון (היחסי) שלו בג'ירו, וטן דם הוא אמנם רוכב טוב אך לא חומר ממשי למקום כה גבוה.
וכך השאלה אינה אולי אם היכולת של מולמה מספיקה והאם הוא מגיע בכושר אלא האם הוא יוכל להתמודד עם הלחץ שמסביב, קל וחומר כאשר הוא הנציג ההולנדי הבכיר וצפוי למקד סביבו את תשומת ליבה של המדיה ההולנדית במשך כל שלושת השבועות.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה