יום שבת, 27 באוקטובר 2012

טור דה פראנס 2013, רשימה ראשונה



ה- ASO חשפה ביום רביעי בפאריס את מסלול הטיול הצרפתי של 2013, ואף כי לא היו הפתעות מרעישות ומי שרצה יכול היה כבר לדעת מבעוד מועד עם מה יהיה לרוכבים עסק ביוני/יולי בשנה הבאה (למשל באתר המצויין velowire), בלהט עניינים בוערים לא פחות לא נמצאו לתכנית הטיול הרבה מתעניינים טרם ההשקה הרשמית, ובספק אם נסיונות להרהורים רציניים על המסלול שפורסם יצליחו להסית את תשומת הלב גם עכשיו, אבל בכל זאת - הטור זה הטור, והוא המרוץ החשוב בסבב, האירוע המרכזי בשנה זה שמסביבו נבנה כל היתר - מלוח שנת המרוצים ועד לתקציבי הקבוצות והאפשרות שלהן לגייס בכלל ספונסרים, אז מן הראוי לתת קצת כבוד.
הטור חוגג מאה שנים, ופרודום והיועצים האחרים שעומדים לשירותו עשו את הכל בכדי לעשות את הסיבוב חגיגי הפעם, ונראה שהוא באמת כזה - קודם כל הטיול לא עוזב את צרפת כלל (פעם הראשונה והאחרונה הייתה ב-2003), לא גיחה קצרה לפתיחה ולא גיחת הרים לאיטליה או שוויץ או בכלל - רק צרפת. הטיול יוצא מהאי קורסיקה שמארח את הטיול פעם ראשונה, ומבקר בלא פחות מ-10 מקומות חדשים (עריי יציאה ו/או סיום קטעים), אבל בזה לא די - הוא יטפס את האלפ דואז פעמיים באותו קטע (קטע 18 ב- 18 ליולי), הוא יבקר ביקור חגיגי במון סאנט מישל, שישמש היעד לסיום קטע נגד שעון (קטע 11, 10 ליולי), ואז יסתיים בסיום חגיגי במיוחד - הסיום אמנם עדיין בפאריס, אך הוא יתרחש בערב, ולא רק, אלא שבמקום פניית ה-U המוכרת במעלה השדרה הוא יקיף חזור והקף את שער הנצחון - הצרפתים יודעים לחגוג.
אז איזה מסלול יש לנו? - המסלול הוא מסלול אוהד מטפסי הר - ארבעה סיומי פסגה מתוך שישה קטעי הרים, שלושה נגד שעון אך שלושתם למרחק בינוני קצר (25, 33, ו-32 קילומטרים), שמתוכם אחד קבוצתי ואחד שמתסיים בטיפוס (מון סאן מישל), אך גם השלישי הוא 'בעייתי' ולא מישורי כלל, כך שאין שום סיבה שהמטפסים לא ישארו בתמונה עקב הפסד זמנים בקטעים נגד השעון - יותר מזה בספק אם הם יקבלו מהמארגנים של הטור.



המסלול מציע (גם לדברי המארגנים) משהו בשביל כל אחד - הוא מציע קודם כל אפשרות למאיץ להיות לבוש בצהוב - הקטע הפותח בקורסיקה הוא מישורי לחלוטין (הפעם אין פרולוג), ואין סיבה שלא נראה סוף כל סוף מאיץ הדור/צהוב לבוש - המאיצים יקבלו את חלקם בעוד שישה קטעים שאמורים להיות מתאימים להם, אבל הוא מציע מספיק גם לפאנצ'רים, לפחות חמישה קטעים כאלה בתכנית, וכאמור מציע 'די הרבה' למטפסים - שישה קטעי הרים שמתוכם ארבעה בסיום פסגה, אבל בל נשכח שהוא מציע גם משהו לאנשי השעון המיומנים בביצוע בתנועה - כזה שבתוך מירוץ רב קטעים, אבל גם מציג שוב את ה-TTT שבו נראה את אלופת העולם החדשה האומגה פארמה קוויק סטאפ על המסלול.
האם הפעם יהיה מתח? - כמו תמיד, על אף כל התכניות והתכנונים קשה לדעת, ולעיתים הדבר כלל לא תלוי בתכנונים אלא בתאונות ובשאר 'ברוֹכים', אבל על פי ספר הטיול יש סיכוי שהפתרונות לגבי זהויותיהם של המנצחים יתגלו מאוחר בתוך הטיול.
לאחר הימים בקורסיקה (שלושה ימים ראשונים) שלמעט הקטע הראשון הם ימי רכבת הרים אך לא גבוהה במיוחד, כך שלא צפויות הרעשות והענייינים אמורים להיות עדיין בשליטה של הקבוצות, הטיול יחזור ליבשה, ול-TTT בניס, וכאן נראה לראשונה מי מבין הקבוצות הגיע מוכן, מי הגיע מוכן באופן חלקי, ומי לא ממש מוכן או מעוניין/מתעניין בדירוג הכללי הסופי.
לאחר שני קטעי מעבר הטיול יגיע לאלבי העתיקה, בקטע שמתאים לפאנצ'רים, אבל מיד אחריו, ביום שבת, הוא נופל על קטע ההרים הראשון, וסיום פסגה ב- Ax 3 Domaines המוכר - 7.8 קמ ב- 8.2%, וכל זאת לאחר Col de Pailhères - 15.3 קמ ב- 8% :


Le profil de la huitième étape du Tour de France 2013
וזה נחמד, כי אנחנו כבר עמוק בפירנאים, ומקבלים מיד למחרת קטע נוסף:

Le profil de la neuvième étape du Tour de France 2013

אנחנו מקבלים את ה-Col de Portet-d'Aspet, את ה- Col de Menté, עוברים את ה- Bagnères-de-Luchon הזכור מפרשת השרשת שנפלה, ואז את ה- Col de Peyresourde, את ה- Col de Val Louron-Azet, את ה- Hourquette d'Ancizan, ומסיימים למטה ב-Bagnères-de-Bigorre , אמנם קטע הרים אנוש אך הוא מופיע מוקדם במרוץ - אמנם סלקציה מסויימת תתרחש אך לא כזאת שתכריע את המרוץ כשהסיום הוא לא בפסגה, ולמפגרים יהיה זמן לחזור לעצמם עד קו הסיום.  
וזהו - זה מעבר של בזק בהרים הגבוהים שלאחריו יום מנוחה לאחר מעבר מוטס של 700 קילומטרים צפונה (יש לזכור שרק חלק מהשיירה עובר את המרחק בעזרת אווירונים, כשחלקים אחרים נאלצים לעשות זאת בנסיעה - וזו נסיעה ארוכה בהחלט).
לאחר המנוחה קטע נוסף שמיועד כנראה למאיצים, אם הם לא יפגעו יותר מידי מהרוחות הנושבות צמוד לאוקיינוס, ואחריו הקטע נגד שעון שמסתיים במון מישל. אין ספק שזו תהיה נקודת מבחן למטפסים שאינם שענים מצטיינים (אנדי שלק?, יוהכין רודריגז?) - כאן אסור כבר לאבד יותר מדי זמן, ואין שום סיבה מיוחדת שזה יקרה (אסור שזה יקרה לאנדי הפעם!).
אחרי סאן מישל הטיול יעשה דרכו דרום מזרחה לכיוון האלפים בשלושה דילוגים - 218 קמ בקטע מ- Fougères > Tours, עוד 173 קמ מ- Tours > Saint-Amand-Montrond, ועוד 212 קמ מ- Saint-Pourçain-sur-Sioule > Lyon, ואנחנו בליון.
עכשיו אנחנו כבר בשבוע השלישי של המרוץ, והוא נפתח בקטע מישורי של 242 קמ עם בעיתיות 'מסוימת' בסיום - מפגש עם ה- Mont Ventoux:


Le profil de la quinzième étape du Tour de France 2013

וזה כבר לא צחוק, וסלקציה תהייה כאן, אין שום ספק - זהו אחד הטיפוסים הקשים מכולם, ולא רק אלא שהרוכבים יתקלו בו לאחר ~ 240 קמ ברגליים, אולי הידיעה שלמחרת מופיע בתכנית עוד יום מנוחה תאזן את הזמנים והמאמצים המושקעים.
מעניין מה יקרה בקטע שלאחרי המנוחה בין - Vaison-la-Romaine > Gap, הוא בהחלט עלול להיות טריקי ורחוק מלהיות מישורי (כל עוד קונטאדור רוכב מקדימה אין לדעת למה לצפות).
עכשיו אנחנו בקטע השני נגד שעון, אך לפי הידוע הוא קטע מורכב שאינו מישורי כלל ועיקר, ויאלץ את המתמודדים להשתמש בכל מיומנות שברשותם, במיוחד במיומנות השליטה בגופם בירידה לאגם ב- Chorges בסיום הקטע. 'זה הקטע הקשה/מסובך ביותר שבו בחרתי לנגד שעון בכל שנותיי', סיפר ז'אן פרנסואה פֶאשו, המנהל הטכני של המרוץ, זה שמרכיב את הקטעים.
ועכשיו אנחנו חוזרים שוב ל- Gap, שבה היינו בסיום קטע 16, לתחילת קטע 18,  הקטע שיסתיים באלפ דואז, אך יטפס אותו גם קודם לכן:

Le profil de la dix-huitième étape du Tour de France 2013

מה יש להגיד, זה נראה קטע מבטיח להכרעות, וגם מספיק קרוב לסיום הטיול, שלושה ימים לאחר מכן בפאריס.
לאחר 42 העיקולים שאותם יתקלו הרוכבים באלפ דואז הם יפגשו בקטע נוסף באלפים - Bourg d'Oisans > Le Grand Bornand, קטע של 204 קמ בהרים הגבוהים אך ללא סיום פסגה:


Le profil de la dix-neuvième étape du Tour de France 2013


אך אם לא תהיה הכרעה בשלב זה יהיה אולי אפשר לחפש אותה בקטע הלפני אחרון מסביב לאנסי - קטע יחסית קצר של 125 קמ - Annecy > Annecy - Semnoz  אך מלא בטיפוסים בחלקו הראשון, וטיפוס מכובד בסופו, הטיפוס ל - Mont Semnoz - טיפוס ל - 10.7 קמ ב- 8.5% - אולי הכל יגמר רק כאן.
וזהו, אנחנו בפאריס, בסיום הלילי ההדור.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה