יום שבת, 13 באוקטובר 2012

כמה דברים על תיקיי ארמסטרונג



אבקש בתחילה לקשר בין המונח 'תיקיי ארמסטרונג' לבין כל העיסה הזאת בת אלף העמודים שהונחה לידינו שלשום. אמנם כולם ציפו לטיפול היסודי שיקבל מר ארמסטרונג מה-USAD ודו"חהּ, והוא אכן קיבל טיפול שכזה, טיפול מיוחד, אך הדו"ח מטפל בעולם ספורט האופניים יותר מאשר הוא מטפל בארמסטרונג, ואולי מבלי שהתכוון לכך כלל, וחשיבותו היא עצומה, ואולי לכן הוא כה קשה לעיכול.
ועלי להודות שגם אני מתקשה לעכל, ולא שאני לא מנסה - אני מנסה ומנסה אבל לא ממש מצליח. לעיתים, לרגעים, נדמה לי שהמחשבות מתחילות לארגן עצמן, ומתחילה להסתמן בי התבהרות מסוימת, ואני מתחיל אף לגבש לי דעה, ואפילו רואה בעיני רוחי את המשפט הפותח של הרשימה הבאה שאכתוב: 'ובכן, עתה, לאחר פרסום של הסוכנות האמריקאית למלחמה בסמים...', ואפילו מצליח להוציא משהו 'לאור', אבל זה לא מחזיק הרבה מים וזמן, ודי מהר המחשבה חוזרת לסורה ולמבוכתה. חומר חדש שממשיך לזרום ולהתפרסם כל העת ללא הפסקה גם לא מאפשר בעצם לשקול את כל העניין ברצינות ובאופן מקיף, כל פרסום חדש שכזה מאיים להחריב, ולפעמים גם מצליח, את מגדל הבהירות ההולך ונבנה בי לאיטו, כך שגם אם אני מצליח להתגבש לי לרגעים, בא מטר חדש של מידע ושוטף את הכל, ממוטט את כל מה שבניתי מהיסודות, אבל בכל זאת, כמה דברים אני כבר יודע, לפחות עד לגל הבא.

ניקולס רוש ובראיין סמית'
אולי כדאי שכולם יקראו מילים של רוכב, איש הדבוקה המקצוענית, בנו של הרוכב האירי האגדי סטאפן רוש - ניקולאס ניקו רוש - שמאיר, אולי באופן קצת מפתיע, אך מאוד כנה, נקודות מבט מעניינות במאמר שפירסם אתמול באינדיפנדנט הבריטיזה חשוב מה שניקולאס חושב וכותב, כי אנחנו נוטים להמשיך להתרכז לעיתים לאו דווקא במה שחשוב, ובמי הם הנפגעים העיקריים מהשימוש בסמים בספורט, ואיך בדיוק הם נפגעים - אותם אנו נוטים דווקא לשכוח. אמנם בשולי הדברים תמיד נמצאים להם מילות ניחומים לאותם 'רוכבי שוליים', אלו שבחרו לומר 'לא', והם הרי נשארו 'רוכבי שוליים' חסרי הצלחה מכיוון שיכולותיהם הגופניות נשארו נחותות בהשוואה לכל אלו שהשתמשו - אלו ש'בחרו להשתמש' - והם לא רק נשארו מאחור בתחרויות עצמן, הם גם הפסידו הרבה כסף - את כל הכסף שהם יכלו אולי להרוויח אם היו בוחרים לומר 'הן', או אם אף אחד לא היה אומר 'הן' לסמים, ושדה התחרויות היה שווה לכולם. ניקולאס הוא לא היחידי שפירסם היום את דעתו בעניין, גם בראיין סמית' שאת קולו אפשר לזהות כפרשן היורוספורט כאשר שון קלי לא משתתף, גם הוא היה רוכב מקצועי בדבוקה, ורכב בקבוצת מוטורולה עם ארמסטרונג, אך מצא את עצמו חסר עבודה לאחר שסיפר יום אחד לארמסטרונג שאין לו כוונות להשתמש בסמים, אף פעם (הוא נמנע בדבריו לקשור באופן וודאי בין שני הדברים). גם סמית' מעלה נקודות דומות ביחס לאומרי ההן ולאומרי הלאו -  'רומיתי על ידי אומרי ההן, הם גנבו אותי, הם גנבו את הסיכויים שלי להצליח לפחות כמוהם, הם גנבו ממני את האפשרות להתפרנס בכבוד'.
והנה מצד אחד עומדים שם צנועים (האם מישהו כלל שם אליהם אי פעם לב?), אומרי הלאו - כסף גדול הם לא ראו אף פעם - אם בכלל נשארה בשבילם עבודה לאחר הסירוב. ומולם מלאיי כספים, בעלי מכוניות נוצצות ונכסים עומדים עוטיי נכלמות (...), מכים על חטא 'התקופות האפלות בחייהם', ומבקשים שנאמין, שהם מאוד עד ממש מצטערים - באמת כל הכבוד!, אבל בל נשכח שאולי תהילתם הועמה לה עתה קלות, אך הכסף נשאר בכיס! (וגם העונשים כלל לא משהו- כוּלָה שישה חדשים).

טוויטר
עד עכשיו לא מצאתי הרבה טווטריסטים בעלי גאווה יתרה (בהחלט מצאתי בם דברים אחרים...), ואף לא הרבה יהירים שכותבים על ענייניי אופניים ברשת בכלל, ואולי הגיע הזמן לטפוח על שכם הקהיליה - אין ספק קל שבקלים שהתהליך ששיאו הגיע השבוע (אולי אנו צפויים לשיאים נוספים) קרם במשך הזמן עור וגידים, לפחות בחלקו, מלחץ שהופעל על ידי הקהיליה ברשתות החברתיות. קשה לדעת בוודאות האם האדונים נוביצקי וטייגארט מחוברים לרשתות, אבל הם ללא ספק מעורים היטב בנעשה, וכפי שאפשר למצוא כיום את השחקנים הראשיים של הענף, כמעט את כולם, ברשת, קשה להניח שהאדונים הללו נמנעים/נמנעו ממנה, והעובדות מדברות בעד עצמן - קהיליית אוהביי הספורט מתדיינת בינה לבינה מזה שנים ארוכות בעניין תיקיי ארמסטרונג ונלוויה, ומן הסתם סיפקה לפחות השראה לחקירות, שתיהן, גם הפדראלית וגם של ה-USADA.


אם מישהו עדיין לא מכיר את הגברת הראשונה, חדת המבט וחריפת ההבעה, אולי הגיע הזמן (ברשת הטוויטר כמובן):

I just want to see a sport Where I'm seeing what a rider is capable of - not the results of a sophisticated doping regime


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה