יום חמישי, 25 באוקטובר 2012

כמה כסף ומאיפה הוא מגיע, ועוד דבר או שניים על ארמסטרונג

מאיפה בא הכסף לאירוע הספורט הגדול מכולם (הבוס של המרוץ הצרפתי כריסטיאן פרודהום סיפר אתמול בטקס בפאריס שבכל שנה צופים במרוץ  ~ 15 מיליון צופים על האדמה, לא כולל צופי טלוויזיה), וכמה?.
ובכן, לפי מיטב הערכות (מידע אחר אינו מפורסם עקב היות החברה המפעילה ה-ASO חברה פרטית שאינה חייבת בדיווח), הסכומים שעליהם מדובר הינם כדלקמן:


  • תשלום בעבור אירוח יציאה והגעה לקטע רגיל (פרולוג, נגד שעון, קטע הרים, יום 'רגיל') ~ 150000 יורו - עיר היציאה משתתפת ב-40% מהסכום ועיר ההגעה ב-60% מהסכום.
  • אירוח יום מנוחה - כנ"ל.
  • אירוח קטע 'היציאה הגדולה' למרוץ - 'עיר היציאה' - הסכומים משתנים ונעים בין 2-10 מיליון יורו. (למארגנים רשימה ארוכה של ערים שמתמודדות על אירוח קטעים אלו, והן מחויבות מעבר לתשלומים הנ"ל גם בעמידה בהכנות תשתיות ראויות לפי דרישות המארגנים.
  • בעבור זכויות השידור הטלוויזיוניות לאירוע משלמת הרשת הצרפתית ~ 30 מיליון יורו בשנה ל- ASO (כנראה שהרבה יותר).
  • מלבד סכומים אלו מקבלת ה-ASO סכומים מהחברות שמעניקות שירותי חסות מסוגים שונים לאירוע - החברות שמשתתפות בקראוון שעובר לאורך המסלול לפני הגעתם של הרוכבים מדי יום, ותשלומים ושירותים שונים שמוענקים לחברה בעבור האפשרות להציג את שמן בפרהסיה כזו או אחרת - הופעה על שלטי שערי הסימון שבמסלול - ספרינטיי ביניים, פסגות הרים, ה'להבה אדומה' (קילומטר לסיום), מימון החולצה הצהובה, הירוקה, החולצה המנוקדת, הלבנה וכדו'.
בעניין הטיול הצרפתי אמשיך לסקר את המסלול שנבחר בימים הקרובים, אך מפאת קוצר הזמן והעניינים הבוערים אפנה עכשיו לכמה הסברים מדעיים בענייניי סמים ובדיקות סמים.

היום פרסם המדען האוסטרלי מיקאל אשנדאן מאמר מפורט בענייניי ארמסטרונג וה-UCI, מאמר שבו הוא מנסה לתאר את השתלשלות העניינים ביחס לתרומתו/תרומותיו הכספיות של ארמסטרונג לארגון - מתי היא/הן התקיימו (חלוקות הדעות), כמה כסף שולם (חלוקות הדעות), מה נעשה עם הכסף (חלוקות הדעות), לאן הגיע הכסף (חלוקות הדעות), כמה כסף בעצם נתרם (חלוקות הדעות), האם חלוקות הדעות בין אנשי הארגון ביחס לשאלות אלו (כן), האם חלוקות גם דעותיו של ארמסטרונג עצמו ביחס לכך (כן), האם מישהו יודע לענות על השאלות כיום (לא), ומה כל זה אומר לנו על ארמסטרונג (שכל אחד יחשוב לעצמו), ומה כל זה אומר לנו על ה-UCI (שכל אחד יחשוב לעצמו), והאם אנחנו סוף כל סוף יכולים כבר  לישון בלילה (עדיין לא).
מי שרוצה להחכים כדאי לו לקרוא את המאמר המלא, אך אני בחרתי להתייחס כאן רק לחלק שקשור בסמים (סמים!!!).
בחלק הראשון של המאמר הארוך של אשנדאן הוא נותן הסבר קצר על EPO - על ה-Erythropoietin, ששמו כבר שגור היטב בפינו - 'כן, הוא השתמש ב-EPO, נו מה - הוא היה מסומם לגמרי...', או - 'בטח, הוא לקח EPO, וככה הוא יכול היה לרכב כל כך מהר...', ועוד כיוצא באלו משפטים משפתינו היום יומית המעודכנת.
אז ככה: ה-EPO הוא הורמון ששולט על ייצור כדוריות הדם האדומות בגוף ומופרש מהכליות. לחומר טבעי זה המציאו תחליף מלאכותי ('סם'), שגורם לאותה תופעה - ייצור כדוריות דם אדומות.
הסם הופיע בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, אך בדיקה לזיהויו אושרה לשימוש רק בשנת 2000, וגם אז בתנאים מגבילים, אך כבר אז יכול היה טכנאי המעבדה לזהות בקלות ולהבדיל בין תאיי EPO טבעיים שנוצרו על ידי האורגניזם לבין כאלה שנוצרו עקב שימוש בחומר המלאכותי שהוכנס לגוף - פשוט הרכבם שונה זה מזה.
ומה בכלל ההבדל בין 'בדיקה חיובית' לבין 'בדיקה חשודה'? - פשוט מאוד - זמן החיים של התאים המלאכותיים הוא מוגבל, וכך בדיקה שהייתה חיובית ביום הראשון (מיד לאחר הכנסתו לגוף, או אם הכמות שהוכנסה הייתה גדולה), הופכת אט אט (די מהר) ל'בדיקה חשודה', ואחר-כך אף ל'בדיקה שלילית', אבל בכל אלו מקרים נמצא EPO מלאכותי, אלא מה, כשהבדיקה הוכנסה לשימוש ב-2000, בדיקה נחשבה לחיובית רק אם אחוז התאים המלאכותיים היה גבוה מ-80% (לעיתים אף 85%) - רק בשביל להיות  on the safe side (היום אותן 'בדיקות חשודות' היו נחשבות כמובן ל'חיוביות').
ועוד דבר לסיום - כבר עם הכנסתה של הבדיקה לשימוש ב-2000 כל הידע הנ"ל היה ברשות המדע, אך גם בידי החוקר השוויצרי Martial Saugy שעמד בראש המעבדה שבאוניברסיטה בלוזאן, בין היתר מפני שהוא היה מאנשי המפתח שאישרו אותה לשימוש - וללא ידע שכזה הבדיקה לא הייתה מאושרת לשימוש באולימפידת סידני ב-2000 כמובן.
הבדיקות של ארמסטרונג מהטור השוויצרי של אותה שנה הוכתרו כ'חשודות', וזכו (ועדיין זוכות) להגנה מידי אותו Martial Saugy.

זהו.
לילה טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה