יום שלישי, 2 ביולי 2013

מה ראינו, מה צפוי, עוד משהו, וגם בינגו

מה ראינו

בסוף זה היה סיימון גראנס מאוריקה שהצליח להטיל את אופניו מהר יותר קדימה ועבר את הקו לפני פיטר סאגאן (שניהם לא ידעו ברגע המעבר מי מהם ניצח). סאגאן עדיין ללא נצחון בטור, ואולי זו ההפתעה היחידה שיש עד כה במהדורה ה- 100 של המירוץ הצרפתי (אין לשכוח שסאגאן נגע בקרקע בתאונה הגדולה בקטע הראשון), והעובדה שהוא הפך למוביל תחרות הנקודות לאחר הקטע לא מהווה יותר מנחמה פורתא בעבורו ובעבור קבוצתו.
לפני כן ראינו מירוץ שלא התפתח, ונשלט על ידי הדבוקה, במיוחד קבוצתו של המוביל Bakelants, רדיושאק, שלא הותירה שום סיכויים לבורחים, גם לא לאורך הקטע וגם לא במהלך הטיפוס האחרון, ואיפשרה בסיום מיאוץ רק לאחר שווידאה היטב שהבלגי לובש הצהוב נמצא מספיק קרוב לחזית, ועל ידי כך שהבעלות על החולצה הצהובה תישאר בידיה.
נדמה שהאירועים של הימים האחרונים הספיקו לדבוקה, והיא החליטה להתחיל הכול מחדש, ביבשת, מהיום.
וגם, הקבוצות כילכלו צעדיהן והחליטו שהנגד שעון הקבוצתי היום בניס חשוב יותר מהקטע הקשה (והיפה) של אתמול והתועלת שניתן להפיק ממנו - המסע בחזרה לצרפת, אף כי המרחק אינו גדול (הרוכבים נחתו אתמול בערב בניס, חלקם ב - 20.00 וחלקם אף יותר מאוחר ב - 22.30, ושאר אנשי הצוות, העיתונאים, והציוד יצא מקאלבי על סיפון המעבורת לכיוון ניס ב - 23.00), הוא עדיין הליך מעייף, וכדאי יותר לחסוך באנרגיה.
חמישה בורחים אמנם ברחו מיד בתחילה, אך כבר אז ראינו את רדיושאק מונעים כול אפשרות לרוכבים נוספים להצטרף אליהם, והם גם לא איפשרו לבורחים לצבור יותר מ - 4 דק יתרון, והחזירו אותם אט אט בחזרה, בדיוק בזמן - בטיפוס האחרון ל - Col De Marselino, ממש קרוב לפסגה. לאחר מכן הם גם לא איפשרו לשאבאנל ועוד אופרטוניסטים לעשות מעשה ולהתרחק.
הקצב בטיפוס האחרון וגם זה שלפניו לא היה גבוה מאוד, אך מספיק בכדי לגרום למאיצים להיתקע בהר, מאחור, ולאפשר בסוף מיאוץ דליל משתתפים לקו, בלעדיהם, שבו כאמור ניצח גראנס האוסטרלי.
גראנס בן 33, וזו שנתו ה - 10 בדבוקה המקצוענית והטור ה - 8 שלו. גראנס הספיק כבר לנצח בעבר קטע אחד בטור, ב - 2008, עת רכב בקבוצה הצרפתית Credit Agricole, אבל הוא כבר ניצח קטעים גם בכול הטורים הגדולים האחרים (אחד בכל אחד), וגם בשלל מירוצים נוספים כולל נצחון במילאן סאן רמו בשנה שעברה.
בנוסף אליו זה היה יום טוב גם לבן קבוצתו סיימון קלארק שבילה את רוב היום בקבוצת הבריחה וכמעט הצליח אף להשיג את החולצה המנוקדת, אך כוחו אזל לקראת הפסגה של הטיפוס האחרון, אך הוא זכה לעלות לפודיום ולקבל את חולצת 'הרוכב הלוחמני' של היום.
בסוף הקטע נוצרו חיכוכים בין אזרחים צרפתים זועמים לבין המארגנים. הללו הכריזו שהם מתכוונים למנוע מפייר רולן להופיע שוב בתלבושת הגרוטאסקית של המטפס המצטיין, ודרשו מהמארגנים להענות לפחות לחלק מדרישתם המקורית: 'זה נוגד את הערכים שעליהם גדלנו בצרפת'. האזרחים היו מוכנים לפשרה שלפיה יוכל הרוכב לרכוב עם החולצה המנוקדת אך עם מכנסיים אחרים: "הופעתו כך, מנומר מכף רגל ועד קסדה, בוגדת בערכים האסתטיים של האומה הצרפתית...".

מה צפוי

מירוץ קבוצתי נגד שעון, 25 קמ, Nice - Nice.
אין ספק שזהו המראה היפה ביותר מירוצי האופניים (אולי מלבד מראה קונטאדור מטפס בהר), ואך חבל שהאפשרות היחידה שלא לפגוע במועמדים הבכירים של הקבוצות היותר חלשות במירוץ קטעים הוא לא להכלילו כלל, אך מארגני הטור החליטו שאי אפשר להם במהדורה כה חגיגית לוותר עליו כליל והתפשרו - גם עם אבל בעצם לא ממש. וכך אנחנו מקבלים מירוץ קבוצתי נגד שעון אך ספק אם תהיה לו משמעות מבחינת פערי הזמנים, גם עקב המרחק הקצר (מדי), וגם עקב התוואי (ראה בתחתית). 
25 קמ' לרוכבי על זה לא הרבה, כלל לא הרבה, זאת וגם העובדה שהרוכבים לא רוכבים לבד אלא ביחד עם עוד שמונה (חלק קטן מהקבוצות כבר אינן בהרכבן המלא) נוספים, והמאמץ מתחלק רוב הזמן בין כולם יאפשרו למיומנות הביצוע לבוא לידי ביטוי ולא להבדלים אחרים, וזה לא מספיק.
הזמנים של כול קבוצה מחושבים לפי זמנו של הרוכב החמישי שחוצה את הקו, כשיתר הרוכבים האחרים, שחלקם יעזבו את המבנה הקבוצתי עוד לפני כן, חייבים להגיע לקו הסיום בפיגור שלא יעלה על 25% (נוספים) מאותו הזמן (קשה להיזכר מתי הורחק רוכב בעקבות עבירה מסוג זה).
הקבוצות יזנקו היום בהפרשים של ארבע דקות אחת מהשניה התחל מהשעה 16.15 (לפי סדר הדירוג  בתחרות הקבוצתית הכללית במירוץ, מלבד קבוצת רדיושאק שמחזיקה בצהוב שתזנק אחרונה).
כפי שאפשר להיווכח התוואי פשוט. מלבד כמה פניות שמחייבות שימת לב קצת לאחר היציאה לדרך אין בעיות ב - 10 הקילומטרים הראשונים, ואז מופיעות מספר פניות שיצריכו שימת לב, גם הפניה מ - Route de Grenoble ל - Chemain des Arboras, וצמוד אחריה המעבר ל - Avenue ste-Marguerite, ואז, ממש לפני נקודת ביקורת הזמנים בפניה שמאלה ל - Avenue Agusta Verola ושמאלה שוב ל - Route de Grenoble, ואז הרוכבים בדרך חזרה 'הביתה'.
הטופוגארפיה גם היא מישורית כמעט לגמרי, בוודאי לא כזאת שתצריך יכולות נוספות.
אז על מה מדובר? לרוכבים כידוע יכולות שונות, והם אף בעלי מבנה ומשקל שונים, וכך חלקם, גם עקב השקעה שונה בפיתוח היכולת הספציפית במקצוע הרכיבה נגד שעון, רוכבים היטב נגד שעון וחלקם פחות. הקבוצות מנסות תמיד לנצל את יתרונותיהם של רוכביהן המיומנים במקצוע על ידי שימוש מרובה בהם בחזית, ואלו בדרך כלל הרוכבים שלא יסיימו עם הקבוצה שתעבור את הקו ביחד, ויושארו מאחור, וכול זאת נועד כמובן להגן על הרוכבים החלשים יותר.
בכול מקרה יעילות ההתקדמות במרחב מבוססת על חילופי מקום מתמידים ותכופים בין הרוכבים במבנה הקבוצתי, כשהרוכב שבחזית משקיע מאמץ גופני גבוה למשך פרק זמן קצר ואז מפנה את מקומו לבא אחריו, וחוזר חלילה, וכך המאמץ לשבירת הרוח מתחלק בין חברי הקבוצה, כאשר, כאמור, חלק מהרוכבים המיומנים ישהו בחזית זמן גדול יותר מהאחרים, המוגנים.
בדרך כלל נודעת חשיבות גם לרוכבים מסוג שונה, ואף מאיצים, שאלו מסוגלים להגביר את מהירותם מהר, אך להאצות אלו יש חשיבות רק כאשר המסלול טכני ודורש שינוי כיוון תכופים שאז נדרשת האצה בכדי לסגור את הפערים שנוצרים לאחר שינויי כיוון חדים, לא הפעם. 
אז מי מועמד היום לנצחון?
גארמין מאותתת כבר ימים מספר על רצונה להעלות את דויד מילר על צהוב (מרוחק 1 שניה), והיא בעלת הרכב רוכבים מתאים לנצחון היום, גם מילר וגם רואן דניס הצעיר, גם נברדאוסקאס, וגם ונדה וולדה והייז'דאל, בקיצור הרכב חלומי שיודע גם איך עושים את זה במקצוע. סקאי כמובן בעלת סיכויים על אף הפציעות של תומאס וסטאנרד, יש לה גם בלעדיהם מספיק. בנוסף לאלו אפשר לציין גם את מוביסטאר, על אף שדאוסט לא נמצא, וגם לסאקסו לא חסר כלום, בכול מקרה קשה להאמין שנראה היום פערים משמעותיים בין הקבוצות  - 'גם עִם אבל לא ממש'.






עוד משהו

מה השתנה מ - 1903, כרזה, חלק 3 ו - 4.




משחק הבינגו של Velovoices 

פרס ראשון: שיעור פרטי על ידי אחד מחברי פאנל אולפן הטור הצרפתי של ערוץ הספורט (לפי העדפות הזוכה)
פרס שני: פס הקול המלא של שידור הקטע השני 
פרס שלישי: אפשרות לצפיה באחד מהקטעים הקרובים בערוץ יורוספורט


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה