יום חמישי, 24 ביולי 2014

מייקה ללא הפסק, פעם אחרונה בהרים, ועוד


"I didn't go for the first GPM with Rodriguez because Bjarne [Riis] told me wait, wait Rafal, we need to win the stage. When we win the stage, we have the jersey. I won the stage and now I have the jersey."
קטע נוסף בהרים הגבוהים. מראה משובב נפש היה לראות את מייקה, קורץ, בשובבות, לנו הצופים, מודע לנוכחות המצלמה - נוכחותנו שלנו - ליכולתו, מתמרן את דרכו בחוכמה, בשליטה מלאה. מייקה מנצח בקטע ההרים השני שלו בטור הנוכחי, הפעם בפירנאים, בקטע מסובך מאין כמוהו, שהצריך ממייקה הבנה מעמיקה במתרחש, דבר שלא היה פשוט כלל ועיקר במיוחד לאור האנרכיה שהשתררה בו, והצריך מהפולני לכלכל צעדיו וכוחותיו בתבונה, בכדי להביא אותו בסיום לאחר צליחת כול המכשלות לידי כך שינצח.
מייקה כול רצונו היה לשמור על חולצת הפסים, זו שהצליח לרכוש, בעמל רב, וגם אז בתבונה, בקטע הקודם, מה שאמר היצמדות לפוריטו רודריגז, יריבו הישיר בתחרות המטפס המצטיין.
קבוצת בריחה ראשונה שעליה נמנו Cyril Gauthier (Europcar), Tom Jelte Slagter (Garmin-Sharp), Martin Elmiger (IAM), Yukio Arashiro (Europcar), Nicolas Edet (Cofidis), Biel Kadri (AG2R La Mondiale), Jens Voigt (Trek) Sergio Paulinho (Tinkoff-Saxo) הצליחה לצאת מיד קרוב לזינוק, אך כפי שהתברר חסרונה בנציג קטיושה העביר את הקבוצה הרוסית לחזית הדבוקה בניסיון להצר צעדיה. וכך יצא שכבר בטיפוס הראשון של הקטע נוצר המפגש המיוחל של 'קבוצת רודריגז' עם הבורחים (רובם החלו לחזור מיד לאחר מכן לאחור), וקבוצה חדשה, בת 21 רוכבים, שאליה כבר השתייך מייקה, המשיכה בטיפוס מעלה. אך מייקה היה נדמה שלא עושה מאמצים גדולים מדי ואפשר לרודריגז לקטוף את מרב הנקודות בפסגה, ואז, בירידה, מתגבשת לה קבוצת בריחה חדשה, גדולה אף יותר - Pierre Rolland, Cyril Gautier Yukio Arashiro (Europcar), Jurgen Van Den Broeck (Lott-Belisol), Frank Schleck (Trek), Peter Velits Amaël Moinard (BMC), Tom Dumoulin (Giant-Shimano), Jakob Fuglsang (Astana), Jon Izagirre, Jesus Herrada and Giovanni Visconti (Movistar), David Lopez Garcia Vasil Kiryienka (Sky), Biel Kadri (AG2R-La Mondiale), Rein Taaramae (Cofidis), Bauke Mollema (Belkin), Rafal Majka Nicolas Roche (Tinkoff-Saxo), Joaquim Rodríguez (Katusha), Kristijan Durasek (Lampre-Merida), Alessandro de Marchi (Cannondale).
עם תחילת הטיפוס השני קפץ מתוכה קריינקה של סקאיי והחל מתרחק, מצליח לפתוח פער מחבריו לבריחה, פער שטפח עד ליותר מ- 2 דק' בתוך הטיפוס, כשרודריגז ממשיך וקוטף שוב את הנקודות לפני מייקה במעבר הפסגה. הדבוקה, מובלת על ידי אסטנה של ניבלי, לא גילתה כול אותו זמן עניין רב במתרחש, והתנהלה במרחק נשלט מאחור (~ 3 דק). אך אז החלו התקפות בתוך קבוצת הבריחה, מה שהביא בסופו של דבר, עוד טרם הפסגה העוקבת, לתפיסתו של קריינקה אך שוב למעברו של רודריגז, שוב לפני מייקה, אך עתה היה מייקה כבר צמוד לגלגלו של הקטלוני. מאחור החלו מאבקים בקבוצת החולצה הצהובה, דבר שהביא לצמצום הרכב חבריה, והיא החלה סוגרת אט אט את הפער לחוד המרוץ.
כול מה שנותר היה הטיפוס מחוץ לקטגוריה, הטיפוס המסיים של היום ל- Pla d’Adet.
לאחר מספר מאבקים פנימיים התנתק ויסקונטי של מוביסטאר בחזית המרוץ, ובמה שהיה נדמה כמהלך המנצח של היום החל עושה דרכו אל הקו, אך מייקה, לאחר מספר קמ' קפץ והחל לרדוף.
מאחור ניסה בארדה להשיג יתרון בירידה מהפסגה המקדימה, אך נתפס לא רחוק במעלה הטיפוס האחרון.
מייקה תפס לבסוף את ויסקונטי, רכב עימו פרק זמן קצר ביחד, ואז התקיף ניתק מגע ושייט אל הקו, מגניב בדרך עוד קריצה.

מאחור, במהלך שהפך כבר מוכר, קפץ ניבלי והתקיף את 'מה שנשאר מהדבוקה', אך שוב, כמו בקטע הקודם, הצליח פרו להצמד לגלגלו והם חצו לבסוף ביחד את הקו.
וולורדה הצליח, לאחר שהחל לפגר במרום ההר, לתפוס את חבורת פינו ואן גארדרן ובארדה, וגם הם עברו ביחד את קו הסיום.
וכך עלה בידי מייקה, על ידי שמילא אחר הוראותיו של בעל הניסיון והתחכום ריס, להשתלט על חולצת הפסים. כול שמייקה נדרש לו עתה הוא לא יותר מאשר לרכוב בגלגלו של רודריגז, או לא מאוד רחוק מאחוריו (בהתחשב בכך שלניבלי אין עניין בתחרות), וחולצת המטפס המצטיין של 2014 תהיה שלו לנצח.

החטא של מייקה ועונשו

דירוג הקטע
וולורדה, בעור שיניו. וולורדה שוב לא מצא את רגליו, אך לא עד כדי שיפסיד את עולמו. הוא מצליח, בעזרת עזרה נמרצת של בני קבוצתו הרדה גאדרה ואיזגירה, שהיו מוכנים ומזומנים לכך - איזגירה מחכה לבן מורסיה עמוק בהר מתוך קבוצת הבריחה - והם עוזרים להחזירו לעניינים לאחר שהוא החל מאבד מגע במעלה ההר מיריביו הישירים בדירוג הכללי, ואן גארדרן בארדה ופינו, שאיימו על ידי כך לנשלו ממקומו השני בדירוג . אם וולורדה לא יתעשת, ומהר, הוא יאבד בקטע 18 את מקומו על הפודיום.
פרו. איפה היה פרו מוקדם יותר? פרו הוא היחיד שמצליח להתמיד בקצב שמכתיב ניבלי בהר כבר היום השני ברציפות. הצרפתי, נשאר לו רק להמשיך עם אותו התמד, ואולי על ידי כך אף יצליח לצמצם הפער מפינו ווולורדה עוד יותר בקטע 18, ועל ידי כך להשאיר הכול בידיו/רגלי-נגד-השעון-שבו. פרו מצטייר כמועמד מבטיח למקום השני.


מולמה. ההולנדי סוף סוף מוצא ת'רגליים. נכון שהוא נזקק לשירותיי קבוצת הבריחה בכדי שיתאפשר לו לדלג מעלה, אך אין בכך שום פסול (אחרים שניסו דרך זאת נמצאו משלמים בהליכה לאחור). מולמה, שיודע לרכב נגד שעון, מתמקם במקום ה'טבעי' שלו אחרי הקטע ה-17. ההולנדי, באם רק יקפיד שלא להפסיד בקטע המסיים בפירנאים יותר מדי זמן, קשה גם לראות מי מהמדורגים שמעליו יוכל לאיים על מיקומו, כמו שקשה להאמין שעל אף יכולותיו העדיפות נגד שעון יוכל להתקדם עוד במעלה הדירוג.

ואן גארדרן. גארדרן נראה יותר טוב, אך האופק שלו הוא המקום שבו הוא ממוקם כעת גם בהינתן שירכב את רכיבת חייו ביום שבת (כול זאת בהנחה שלא הוא ולא אף אחד מהמתמודדים שמעליו מאבדים את הרגליים בקטע 18).
פינו. בינתיים הכול בסדר. באוויר עומד ריח דק שבדקים שפינו משאיר הכול לקטע 19, אך זו אולי יותר משאלת לב ואינה קשורה כלל למציאות כושרו. פינו, על פניו, חייב לשמור על פרו, היטב, אך האמת היא שפינו נצטרך יותר במיקוד שימת ליבו דווקא בוולורדה אך במטרה להתקיפו - הוא המפתח למיקומו על הפודיום בפאריס.
בארדה. העתיד נראה מבטיח אך אל לו לצרפתי להרים כבר ידיים – אין יודע מה ילד יום - תקלה מכאנית או גופנית למי ממתחריו, אלו שמדורגים מעליו, עוד תְשלח אותו לדוכן. מקומו החמישי נראה יציב ומובטח – הפער מהמדורגים מתחתיו גדול מדי.
קוויטקובסקי. משלם את מחיר מאמציו הכבירים בקטע הקודם ונעלם במורדות הדירוג. הפולני מאבד ~ 25 דק' ליריביו ואינו רלוונטי יותר למאבקים בחלק העליון.
מי עוד?
על הקו המפריד בין בעלי סיכויים לסיים בעשיריה הראשונה לבין השאר יושב לו פראנק שלאק, לכאורה. שלאק הבכור ממוקם עתה במקום ה-13 ונראה נהדר בימים האחרונים. נכון, זה לא פראנק שלאק הישן והטוב בעל אותה עוצמת טיפוס מתמשכת ורכת מראה, אך בהתחשב במה שעבר, הוא, בניגוד לאחיו, בדרך חזרה למקום המכובד שעזב לפני יותר משנה.
שלאק ממוקם אחרי הקטע ה-17 במקום ה- 13, 18.03 אחרי ניבלי, אך מתחתיו, טרופימוב, כבר בפיגור בלתי ניתן לגישור של 28 דק'. אז לאן יכול לשאוף שלאק? שלאק מרוחק מדי מהמקום העשירי (רולא, 13.15), כך שהוא מחוץ למשחק העשירייה. אז מי כן?
גם ואן דה ברוק, שממשיך לנסות אך ללא הצלחה, מרוחק מדי (12, 16.08 דק'), וכך נשארנו רק עם זובלדייה.
ואם נצפין מעלה נמצא שם את מולמה, במקום השביעי (11.59 דק'), שכאמור אם לא יאבד את עולמו בקטע הקרוב יצליח לשמור על מיקומו בדירוג כפי שיכולתו נגד שעון עדיפה משמעותית על אלה שמעליו. ואנו נשארים כך עם ארבעה רוכבים שהפער ביניהם (זובלדייה - טאן דם) הוא 2.10. כול זאת אומר, בהתחשב בכך שיכולתם של ארבעת אלה ברכיבה נגד שעון 'פושרת', במקרה הטוב - אולי לזובלדייה יתרון על הנייר ולקוניג חולשה – המלחמה על שמירת המיקום בעשירייה ו/או ניסיון להיכנס בשעריה יתרחש בקטע 18.
קטע 18, 145.5 קמ', Pau › Hautacam
הקטע האחרון, והקשה במרוץ? הקטע לא קצר כמו קודמו אך גם לא ארוך, אולם נדמה שמורכב יותר. הטיפוס המפורסם לטורמלה ואחריו הטיפוס המסיים, גם של המרוץ הצרפתי כולו, לאוטקאם, שניהם מלאי סיבוכים וקושי, אך אין לשכוח שעל סיבוכם הטופוגראפי הרב מתווסף גם סיבוך כרונולוגי עקב מיקומו של הקטע עמוק בתוך השבוע השלישי של המרוץ.
למי יש עוד משהו ברגליים?. לחלק בוודאי שאין, אך היום העוקב עם קטע המעבר שיספק אפשרות מנוחה למתחרים בדירוג הכללי אומר שזה עכשיו או כבר לא בכלל. קשה להאמין שתסריט דומה לזה שהתרחש בקטע 17, שבו אפשרו קבוצות הבכירים לאנרכיה שתשתולל, יחזור שוב, ואלו צפויות לדאוג ליתר שליטה בנעשה, וניסיונות של 'בכירים מספיק' (בעיני 'בכירים מספיק בדירוג') יתקלו הפעם בסירוב. וכך ישייטו כולם לעבר הטיפוס האחרון וישליכו כול יהבם על מדרונותיו.
ומה עם הבורחים? לבורחים, עקב כול שנאמר לעיל - שליטה מלאה בנעשה של בכירי הדירוג - סיכוי מצוין.
מזג אוויר. מזג האוויר נעים לרכיבה
שידורים ישירים. הקטע ה- 18 מועבר במלואו והשידורים עוברים לצרפת ב- 14.00. הקטע צפוי להסתיים לא לפני 18.15 אך כדאי להצטרף לחגיגת הסיום (בהרים) מוקדם, ב ~ 16.30.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה