יום שלישי, 29 ביולי 2014

איך ומתי הוכרע התחרויות, חולצה צהובה וחולצה ירוקה, ווס עוקפת מימין


איך ומתי הוכרעו התחרויות
תחרות אישית זמן מצטבר/חולצה צהובה
התחרות הוכרעה על ידי שלושה אירועים שונים – קטע אחד ושתי תאונות – אירועים שהתרחשו בשלבים המוקדמים של המרוץ, עוד טרם שהגיע להרים, ואלו אפשרו למתחרה אחד, האיטלקי ניבלי, שאמנם הצליח ותפס את ההובלה בתחרות עוד קודם לכן, להמשיך ולשלוט בה ללא עוררין וללא שיתרונו הועמד תחת איום אחריהם.
1. פרום הולך הביתה. עוד טרם שנכנס קטע 5, אותו קטע 'אבנים מרוצפות' בצפון צרפת, לאותם מתחמי אבנים, פרום כבר היה מחוץ למרוץ. הבריטי לא שרד הפעם יותר מ-4.1 קטעים ועזב את המרוץ עקב שתי תאונות בתחילתו של אותו קטע שנזקיהן, בנוסף לנזק שנגרם לו מתאונה בקטע הקודם, קטע 4, לא אפשרו לו להמשיך.



2. קטע 5. ניבלי היה כלל לא מאוד רחוק מניצחון בקטע 5, אך אלו, נצחון או לא, דקדוקי עניות, כפי שניבלי הצליח בקטע להתקיף מהחזית את יריבו שנותר בתחרות, קונטאדור, ופתח ממנו פער זמנים גדול (2.37 דק') בסיומו.
3. קונטאדור עוזב. קונטאדור שרד עוד מספר קטעים ועזב אף הוא לאחר תאונה בקטע 10, מותיר את המרוץ יתום, עם מתמודד בכיר אחד, ניבלי, ועוד מספר מתמודדי משנה.


רבות דובר לאחר אותו קטע אבנים (גם כאן וגם כאן), והאם היה בו ביתרון שצבר ניבלי בכדי להכריע את המאבק מול קונטאדור כבר אז, אך עזיבתו של הספרדי מספר קטעים לאחריו ייתרה את אותם דיונים תיאורטיים, שמלבד היותם לחם חוקם של תחרויות ספורט, ללא ספק מרתקים כשלעצמם, אין בהם ברוב המקרים בכדי להשפיע באופן מהותי על הקורה במציאות אלא משמשים כתפאורת רקע לתוכן הנאמר בהצגה עצמה.
ניבלי המשיך ורכב להנאתו בהמשך מבלי שמי מיתר מתמודדי הדירוג הכללי מצליח לאיים על שליטתו ולו אף לרגע, וכך, עקב ההכרעה שנפלה בתחרות הזמן הכללי/חולצה צהובה בשלבים מוקדמים יחסית ייתר את התחרות מהמרוץ.
מרוץ אישית ניקוד מצטבר/ חולצה ירוקה
סאגאן וכול השאר. סאגאן השתלט על החולצה כבר בסיומו של קטע 2 (ניקודו לאחר הקטע הפותח היה זהה למוביל בתחרות בסיומו, קיטל, וזאת רק עקב נצחונו בקטע). סאגאן אמנם לא ניצח בשום קטע במהדורה הנוכחית של המרוץ הצרפתי אך היה תמיד בתמונה, לא מאוד רחוק מהמנצחים, ודבר זה אפשר לסלובני להניח ולא להיאבק במאוצי הביניים מבזבזי האנרגיה ולנסות מזלו רק בסיומי קטעים. יש לזכור שרוכבים מסוגו של סאגאן, עקב יכולותיהם ומעמדם הגבוה, נפגעת יכולתם לתמרן עצמם לעמדות ניצחון בקטעים המתאימים, כאלה שאינם מאוצים רבי משתתפים אלא מצומצמים בהם יותר, אך בד בבד אין לשכוח עובדה נוספת, והיא שלרשות סאגאן לא עומדת קבוצה חזקה מספיק בכדי לאפשר לו אפשרויות לתמרונים נוספים, נחוצים ומהותיים בסיטואציות אלו, שספק אם לא היו מאפשרות לו להביא יכולותיו הגבוהות לידי ביטוי.
השתלשלות:


סאגאן לנצח?
מה ניתן לשנות? לא הרבה. כול זמן וזו הגדרתה: מרוץ אישי ניקוד מצטבר/חולצה ירוקה, והיא מנסה לייחד הצטיינותם של המאיצים, או בעלי יכולת להאיץ, היא 'נאלצת' להעניק ניקוד בחלקים מישוריים (יותר או קצת פחות) - יהיו אלו מאוצים פנימיים או מאוצים אל קווי הסיום של הקטעים - ושינוי, כול שינוי, יעביר את מרכז הכובד לבעלי יכולות אחרים – מטפסים או אנשי בריחה. למטפסים תחרות משלהם, ולאנשי הבריחה... לאנשי הבריחה אין כול שליטה על גורלם (תמיד היו חסרים בה) - תרצה הדבוקה תיתן, לא תרצה יבָלעו - ולרוע גורלם מומחים בבריחה הם אף 'מקצוע' הולך ונעלם. הכוונה בקיום תחרות, כול תחרות, מבלי שלמי מהמשתתפים בה כול אפשרות להביא לידי ביטוי עדיפות, כול עדיפות, מוציאה מהתחרות ייחודה. כול עוד סאגאן בסביבה, ונראה שהוא כאן בכדי להישאר, וימשיך ויתעניין בחולצה, היא תהיה שלו. קשה לראות אפשרות מעשית, מבלי לגרום לכך שהתחרות תפסיק להיות תחרות למאיצים, או בעלי יכולת שכזו, שתגרום לערעור במעמדו.
מצלמות פנימיות, La Course
המצלמה מוצבת בחזית אופניה של מראיין ווס. ווס גונבת ארבעה מקומות צמוד לגדר הימנית, ב-Rue de Rivoli, לקראת הכניסה לקונקורד, וממקמת את עצמה בעמדה מצוינת טרם שנכנס החוד לשדרות האליזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה