יום שלישי, 28 באוגוסט 2012

חזרתו של אקדוחן

קונטאדור וידיד - סטייק או חקר ביצועים

אלברטו קונטאדור חזר לרכב בדבוקה המקצוענית לפני שבועיים, לאחר השעיה של שנתיים (בפועל הוא לא רכב רק בחצי שנה האחרונה אף שההשעיה הרטרואקטיבית גרמה לכך שהתארים שבהם זכה במשך אותו זמן נשללו ממנו). כידוע, בבדיקת סמים שגרתית ביום המנוחה השני בטור הצרפתי של 2010 נמצאה כמות מזערית של החומר האסור קלנביוטרול, תרופת מרשם שניתנת בדר"כ לסובלים מבעיות נשימה (אסטמה וכדו'), אך אחת מתופעות הלואי שלה היא האצה בתהליך המטבוליזם, והיא משמשת בתעשיית הדיאטה, כמו, עדיין (בייחוד במזרח אסיה ודרום אמריקה), בתעשיית גידול הבקר, שם, על ידי אותה האצה מטאבולית משתנה היחס (לטובה) בין השומן לבשר בחיות, ומביא לשיפור באיכותו (פחות שומן).
'זה הכל בגלל סטייק' טען קונטאדור, וניהל מערכה ארוכה (מאוד ארוכה, אך לא רק בגללו) בכדי שלא להיות מורשע ולהצטרף על ידי כך לרשימה הארוכה של רוכבי אופניים שנתפסו הורשעו והושעו/הורחקו. אבל זה לא עזר לו, והוא נאלץ להחזיר את התארים: את התואר מהטיול בצרפת, וגם את זה מהטיול המקביל באיטליה ב- 2011 (ועוד כמה וכמה תארים ממרוצי קטעים אחרים שבהם זכה בתקופה שהיה מורחק).
קונטאדור רוכב גדול, מהגדולים שרכבו אי פעם, אז מה הבעיה - הוא נתפס, שילם על זה (די ביוקר, חוץ מהתארים הוא שילם כמה מיליונים טובים לאנשים בגלימות, לטובים שבהם, אבל זאת לא הבעיה שלו כי יש לו מיליונים, רבים - הוא הסחורה הכי יקרה בשוק), ועכשיו הוא חוזר לרכב - מותר לו.
יש כמה בעיות שקשורות בקונטאדור, בעיות שאינן קשורות לא באיכויותיו כאדם (הוא בהחלט עושה רושם כאדם חביב) ולא באיכויותיו כרוכב.
קונטאדור לא הודה אף פעם בשימוש בסמים משפרי ביצועים, לא הפעם, גם אחרי שנתפס, ולא בעבר, אבל קונטאדור היה ב'סביבה' מאז שהפך למקצוען ב-2003, הוא היה כמעט תמיד ב'סביבה' רק לא 'נרטב'. קונטאדור רכב במשך הקריירה המקצוענית שלו במספר קבוצות 'חשודות': הוא רכב ב - ONCE/Liberty Seguros, ששמה ושם מנהלה מנולו סיאנז נקשרו במה שנודע כ- Operación Puerto  ב- 2006, שכתוצאה מכך לא היא ואף לא הוא הוזמנו לטור הצרפתי באותה שנה, אבל הוא יצא נקי - "I was in the wrong team at the wrong time and somehow my name got among the documents" - היתה התגובה הכמעט יחידה שלו בהקשר לקשרים שלו עם 'הרופא פוּאנְטֶס', 'רופא הרוכבים''.
אחר כך הוא רכב אצל ברוניל, בתחילה ב- Discovery Channel, ולאחר מכן ב- Astana. ברוניל, כן, אותו יוהאן ברוניל שמואשם כעת שלא רק שידע מה קורה בקבוצותיו בכל הקשור בשימוש ב- PED, אלא שכפי שטוענת כיום הסוכנות האמריקאית למלחמה בסמים בספורט (USAD), שמעלה כעת את הכל מהאוב ומנסה להעיף אותו החוצה מהספורט, גם היה שותף פעיל ומדרבן בשימוש בהם על ידי רוכביו.
ועכשיו קונטאדור רוכב (בפעם השניה) ב- Saxobank הדנית, קבוצתו של ביירנה ריס, אותו ריס שהודה בעצמו בשימוש במשפרי ביצועים לאורך הקריירה שלו, ולא רק זאת אלא שגם כמה מרוכביו הבולטים בעבר בינהם איבן באסו וטיילר המילטון הסתבכו בפרשיות סמים שכאלה בתקופה שרכבו בקבוצה (CSC היא נקראה אז).
אז קונטאדור לא מודה שהשתמש אי פעם בסמים, ואולי הוא רק לא 'התרטב', או שאולי הוא באמת לא השתמש אף פעם בסמים משפרי ביצועים, אבל קונטאדור גם לא יצא מעולם והצהיר בפומבי ובאופן חד משמעי על עמדה שמתנגדת לשימוש בסמים משפרי ביצועים, אף פעם.
ועדיין, קונטאדור הוא סחורה חמה, אולי הכי חמה שיש בשוק מאז שארמסטרונג הלך (והוא אפילו לא אמריקאי או גרמני), וחוזה רב מיליונים חיכה לו לחתימה לא רק בקבוצה הקודמת, זאת של ריס, אלא בלפחות עוד קבוצה אחת, כנראה שאף ביותר מאחת.
מה מושך את הקבוצות ואת המממנים אל איש פינטו זה (הוא עדיין גר בעיר הלויין המדרידאית גם כיום, מה שכמובן אומר כמה דברים על קונטאדור האדם), הרי אפילו את נקודות הדירוג, אותו מצרך יקר פז שבלעדיו אין הן יכולת להיאבק על דירוגן ולהמנות על 'השמונה עשר'- שמונה עשר ברות המזל - קבוצות הפרוטור - אלו שמשתייכות לסבב הבכיר ומקבלות כך אוטומאטית הזמנה לכל המירוצים החשובים, אין באמתחתו, והוא גם לא יוכל לספק לקבוצה נקודות כאלה בשנתיים הקרובות, כפי שקובעות התקנות של ה-UCI (ריס חוכך עדיין בדעתו אם לערער על התקנה ה'מפלה' הזאת (לדעתו) ל-CAS).  
אז מה עכשיו? - לאן קונטאדור חוזר אחרי החצי שנה בלי לרכב בדבוקה? - קשה לדעת. קונטאדור עלול למצוא את עצמו בסיטואציה חדשה, כזאת שלא הכיר מאז שהפך לכוכב כה גדול.
קונטאדור הוא לא הרוכב הראשון שהורשע בשימוש בחומרים משפרי ביצועים, וכפי שנכתב כאן אין לדעת אם באמת השתמש ביודעין, או שסתם אכל בשר מקולקל כפי שטען, אך בדבר אחד אין ספק, אם התשובה היא כזאת או אחרת עכשיו הוא חייב לרכב נקי (לפחות עד שיחזיר לחשבונו את הכספים האבודים). יש יותר מדוגמה אחת לשינויים שחלו בכושרם של רוכבים שחזרו מהשעיה, שינויים לרעה כמובן, ומעניין אם נוכל לראות שינוי כזה גם אצל קונטאדור.
בדבוקה שאליה הוא חוזר רוכבים אמנם אותם רוכבים, אך שיווי המשקל שלה השתנה. נקודת ההתיחסות ביחס לקונטאדור הם כמובן רוכבי הטיולים הארוכים - טיולי הארצות - ושם התחלפו השמות המרכזיים מאז שקונטאדור התיישב בבית.
בטיול הראשון השנה, בג'ירו האיטלקי, ניצח ריידֵר הַייזֵדַאל הקנדי, כשהוא מפגין קונסיסטנטיות מרשימה לאורך כל שלושת השבועות.
הייזדאל, כפי שנוכחנו בג'ירו (וידענו אף לפני כן), יודע לטפס, אך יודע גם לרכב נגד שעון. נכון, לקנדי יש העדפות ביחס לשיפועים, כמו לכולם - אך הייזדאל הראה שהוא לא מפחד מכלום, והתקיף גם במקומות אחרים, מקומות שבהם האחוזים צמחו במהירות אל מעבר לסִפרה אחת, ואף הרבה מעבר לכך, ואף בכאלו שבהם הם התארכו עד מאוד. אך אולי יותר מכל ריתקה העובדה שהייזדאל הצליח לשלוט בטיול ארצות שלם, מתחילתו ועד סופו, וכך להיהפך מעוד כוכב לבעל בית, ויש לזכור שבכל תקופה נתונה אין הרבה מהזן הזה בדבוקה המקצוענית, ומעולם גם לא היו.
בטיול השני השנה, בצרפת, ראינו את בראדלי וויגנס האנגלי. את וויגנס כולנו מכירים ממזמן, ולא היה שום דבר מפתיע בהצגה שהוא נתן בצרפת. וויגנס חזק מנטאלית, ושידרג את יכולות הטיפוס שלו בשנים האחרונות, בעקביות, יכולות שהיו חסרות לו בכדי להתמודד במרוצי קטעים, גם בקצרים קל וחומר בטיולי הארצות. וויגנס המשיך לאחר מכן ואף זכה במדליה האולימפית המוזהבת בנגד השעון, וכך בעצם ייצב את מעמדו כפטרון החדש של הדבוקה. וויגנס כבר לא ילד, ואף כי יש לו בגוף עוד כמה שנות רכיבה ברמות העליונות, השאלה היא האם הוא מוכן להמשיך למשכן את חייו לאופניים (וויגנס סיפר בראיונות שהוא בילה העונה בס"כ חמישה שבועות בבית עם אשתו וילדיו, ויש לזכור שהעונה שלו החלה בנובמבר בשנה שעברה). מעמדו הנוכחי יאפשר לוויגנס לרכב יותר סלקטיבי ולא להעמיס על גופו עומסים מהסוג שהעמיס השנה, ואולי אתגרים אחרים באים בחשבון, חדשים, תארים שעדיין לא השיג - הג'ירו ואף הוואלטה באים בהחלט בחשבון. וויגנס איש פיקח והוא יודע שאף כי הזכיה שלו השנה היתה בזכות ולא בחסד, הנסיבות בוודאי הועילו.
ואחרון ברשימה הוא יליד קניה, הרוכב בעל האזרחות הבריטית כריסטופר פרום. פרום בשלב ההתבשלות הסופית לפני שיהפך לכח הדומיננטי בדבוקה, אבל עד כמה שהמרחק קצר כך הוא ארוך. לפרום יש הכל, ובשפע, והוא צריך רק לרצות - לרצות בכל מאודו להוכיח - להוכיח לכל העולם שהוא יכול לעמוד בלי שום עזרה לבד בפסגה. פרום שווה כמה זכיות, לא אחת, והוא אף צעיר - התהילה פרוסה לרגליו, מוכנה, והוא עוד מעט קצת כבר יהיה מוכן, וכל מה שישאר הוא לשלוח יד ולקטוף.
ואמנם יש עוד כמה שהם בתהליך התהוות, אך לא פה המקום, או יותר נכון לא השעה.
אז למה נמנו כאן שלושת אלו ולא אחרים ביחס לקונטאדור - ובכן, בגלל השעון. לא, לא לשעון שמודד ת'דקות הכוונה אלא לשעון שמודד את הוואטים.
קונטאדור חוזר לדבוקה הנמצאת בתהליך שדרוג, שדרוג ביחס לשיטות האימון ושדרוג ביחס לכלים המדעיים שבהם נעשה שימוש בכדי לאפשר לרוכבים למצות את הפוטנציאל שלהם. קבוצת סקאי שבה רוכבים וויגנס ופרום היא כנראה המובילה בתחום כיום, והתוצאות בהחלט נראות בשטח (ואף נראו באופן בולט בתחרויות המסלול בלונדון). קונטאדור הוא רוכב טבעי, ככה הוא נולד, עם יכולות על אנושיות, הוא זקוק רק לכיוונונים עדינים, לא יותר, אך האם היום זה מספיק? - בספק. אז מה הבעיה - שיתאמן יותר, שישקיע - כן, זה אפשרי - ואנשי שלומו הנאמנים, 'אנשי הפמליה', יעשו כל מה שיבקש, אך מה איתנו? - מה אנחנו רוצים, או יותר נכון איך אנחנו אוהבים לראות מרוציי אופניים - איך אנחנו אוהבים את הכוכבים שלנו - מתוכנתים, 'אנשי שעונים', או טבעיים, כאלה שחשים את שיפוע ההר ולא מודדים אותו ואת הביטוי שלו על גופם כל העת בעזרת ציוד מדידה ממוחשב. בינתיים, כפי שנראה עד עכשיו בוואלטה עדיין לא קיבלנו תשובה חד משמעית לגבי השאלות הללו, ואולי זה עוד מוקדם מדי.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה