יום ראשון, 9 בספטמבר 2012

וואלטה 2012, מה ראינו, סיכומים, רשימה ראשונה - פוריטו רודריגז

נעים הליכות
 
מאיפה להתחיל? - אולי מדניס מנצ'וב, ונגיע אליו מיד, אך קודם נשאל שאלה: 'איך זה שיוהכים רודריגז רכב לבד כל שלושת השבועות האלה בספרד - איך יכול להיות שרוכב ברמתו מבלה טיול ארצות שלם כך, לבד, מבלי לקבל עזרה מסודרת מקבוצתו?', ובכן לכך יש מספר תשובות, ואף לא אחת מוחלטת ופסקנית - כזו שיש ביכולתה להרגיע את אוהדיו הרבים, שאליהם התווספו בשלושת השבועות האחרונים רבים נוספים, תשובה שתאפשר להם מפלט מהמועקה שהם חשים לאחר סיום הוואלטה ו'הסתפקותו' של רודריגז במקום השלישי.
אולי חלק מרכזי מונח בתשובה שנתן לאחת השאלות באחד הראיונות שהעניק ביום שלישי האחרון, יום המנוחה השני של הוואלטה, כשנשאל לגבי חלומותיו - 'לנצח בקלאסיים הארדנים'. לא, לא היו לו תוספות, והוא לא ניסה לפתוח סוגריים ולנסות לסנן עוד משהו - 'הקלאסיים הארדניים' וזהו. אלו הם חלומותיו של רודריגז, ואין בכך שום רע - חולם לו האדם בלילותיו חלומות שונים ומשונים, ותשובות לגבי מהות החלום ופשרו אַין, והאם ניצחונות בקלאסיים הארדניים פחותים במשהו מנצחונות (או מקומות שניים ושלישיים) בטיולי ארצות? - כלל וכלל לא! - אבל למה שהוא אומר בקשר להעדפותיו הפרטיות יש אולי השפעה על עניינים שונים שקשורים בו ובקבוצה שלו.
ועכשיו נחזור לדניס מנצ'וב - 'המחסל השקט'. ובכן, 'המחסל השקט' הזה שקט כבר הרבה זמן - בערך שנתיים, מאז המקום השלישי בטור ב-2010, ואם נעבור על רשימת השגיו בשנים הללו, מאז שעזב את רבובנק והגיע לג'יאוקס המדשדשת (בלי שייכות לפרוֹטוּר ועם תקוות להזמנות למרוצים הדגולים, הזמנות שלא הגיעו), ואז, לאחר מכן כברירת מחדל לקטיושה השנה, לא נמצא הרבה - ב- 2011 אפשר למצוא שהוא סיים שלישי בטיפוס לאנגלירוּ (כן, אז עם קובו ופרומי (וגם פואלס שסיים שני), ואף סיים חמישי את הוואלטה, ואולי אפשר אף להוסיף את המקום החמישי בטיפוס לזונקולאן בג'ירו בתחילת העונה, ואפילו מקום שלישי כללי בטור של מורסיה - האמת שזה לא רע בכלל. השנה, אפשר למצוא שהוא סיים רביעי בדירוג הכללי ברוטה דל סול, ושהוא האלוף הרוסי המכהן במירוץ כביש, ומאז בערך כלום - לא בטיול הצרפתי וגם לא במשחקים האולמפיים. אבל אולי השאלה האם הוא בכושר היא לא השאלה שצריכים לשאול כאן - אולי כדאי לשאול האם אחרי שמנצ'וב רכב כמעט כל הקריירה שלו, או ליתר דיוק משנת 2005 לאחר שהגיע מבנסטו לרבובנק, כרוכב טורים מוגן, הרוכב המיועד, ברבובנק, ואחר-כך בג'יאוקס, ומן הסתם זו היתה הכוונה גם בקטיושה, הוא יכול לרכב בַּליווי - להיות פועל של מישהו אחר? - כנראה שלא - ומנצ'וב פשוט לא הגיע לספרד, לא בתור מלווה ולא בתור מועמד רציני למיקום בעשיריה (סיים במקום ה-54 - שעה ארבעים ושבע דקות אחרי המנצח). יש להוסיף שקיים הבדל גדול בין לרכב כרוכב המוגן לבין ליווי, הבדל עצום - רוכב סיוע לא מחוייב לעלות ממש עד לפסגות האחרונות ביחד עם הרוכב המוגן, הוא מחויב לספק לו תמיכה והגנה כל הדרך המובילה עד לאותה נקודה שבה הרוכבים הבכירים עוזבים מאחור את כל השאר. כן, שמענו את מנצ'וב אומר אתמול משהו כמו: 'הכסף נכנס לחשבון הבנק ממילא, מה לעשות, אי אפשר תמיד להיות בשיא, קטיושה נתנה מירוץ נהדר...' (אפשר להוריד את החלק הראשון של התשובה אם רוצים) - חבל, כי כשראינו את ההצגה שלו אתמול בבולה דל מונדו, עולה כמעט עד לקו עם פורט ועוזב אותו ממש בסוף, קשה היה להימנע מהמחשבה שטקטיקה אחרת של הקבוצה אפילו רק אתמול בבולה, היתה יכולה לשנות משהו בשביל רודריגז, אפילו בדקה האחרונה.
אבל על אף שהתחלנו ממנצ'וב אי אפשר שלא להמשיך הלאה, ליתר הקבוצה הרוסית העשירה - כי רודריגז רכב כל השלושה שבועות לבדו, ולא רק בלי מנצ'וב. לצד מנצ'וב שדובר עליו כ'עוזרו האישי הראשי' בהרים, היה אמור לעבוד גם דני מוראנו, והוא אפילו סיים את הוואלטה במקום החמישי, המקום הגבוה ביותר שאותו השיג בטיולים הארוכים עד היום, אבל הפערים בינו לבין המדורגים הבכירים ~ 11 דק, אומרים שהוא אמנם מסיים חמישי אבל בהפרש זמנים כזה יכול היה גם 'להרשות לעצמו' שלא להיות שם תמיד בשביל רודריגז, והוא באמת לא היה, לא ממש. כן, נכון, קצת יותר ממנצ'וב אבל לא מספיק - הוא בא והלך, בא והלך - ואתה חייב מישהו שיהיה שם לידך, כל הזמן, לפחות אחד (אפילו אם המישהו הזה מתחלף כל הזמן, העיקר שיהיה שם מישהו).
היחידי שהיה, עד כמה שיכל, היה לוסאדה, שבשנתו ה-30 נותן עונה מצוינת - אחרי הופעה נהדרת בג'ירו עכשיו גם בוואלטה, ועדיין, זה לא מספיק - לוסאדה לא שם מספיק גדול בכדי לתת לרודריגז את הליווי המרכזי שלו - ובסך הכול גם הוא היה שם לפעמים ולפעמים נעדר.
מי עוד? - בקבוצה הרוסית רכבו גם פאבל ברוט (מישהו שם לב?), פלורנסיו קאברה הוותיק (מאוד), סמוּקוּליס הלאטבי הצעיר שהופיע מדי פעם, וויצ'יוסו ארקוס בן ה- 35 שהובא השנה מאנדרוני ג'יוקאטולי, כנראה גם בשביל זה - האם זה מספיק? - לא! - סביב רודריגז לא נבנתה קבוצה (גם לא בג'ירו) משרתת, קבוצה שתעבוד רק בשבילו, שלאף אחד מחלקיה לא יהיו מחשבות לגבי השגים אישיים במקביל (ראה מקרה וויגנס בסקאי וכמובן קונטאדור אצל ריס), שהחתמות הרוכבים ייעשו בהתאם למערך המרוצים של הכוכב המוגן - סביב רודריגז (ולא מנצ'וב).
ועכשיו אולי נסתכל על פן אחר, זה המנטאלי. 'מאחורי' רודריגז עומדת קבוצת קטיושה, אחת העשירות בסבב, ובראשה, בכל הקשור לצד הספורטיבי - תכנון התחרויות, בחירת הרוסטר המתאים וכדו' - עומד היינס מיכאל הולצר הגרמני (לשעבר גרולשטיינר), שהובא (בהמלצה חמה של ה-UCI!) לאחר שהקבוצה לא הצליחה לנפק תוצאות - האם הולצר הוא שם מספיק גדול - מישהו שיכול להריץ קבוצה ורוכב להתמודדות בטיול ארצות? - אני בספק. קשה שלא להיזכר בדבריו של ג'יוסאפה מרטינלי מאסטנה, מיד לאחר שקונטאדור הכריז על מעברו לסאקסו בנק ב- 2010 - מרטינלי אמר שרוכב גדול כמו קונטאדור חייב שיהיה לידו גם מנהל גדול, והוא, מרטינלי, לא מספיק גדול בשבילו.
נכון, יש תמיד נסיבות מקילות בכדי לתרץ כשלונות, כאלה וגם אחרות, ואולי קשה להתעלם מזו הקשורה השנה בחום, זה ששרר בחלקים גדולים מהחלק הראשון של המרוץ השנה, וכאן תמיד מוסיפים המוסיפים את התשובה הבלתי מספקת ש'הרי כולם רכבו באותם תנאים', כן זה נכון, רק שיש תמיד כאלה שסובלים יותר, אבל איך שלא נסתכל, ואיך שלא נהפוך - אולי כולם רכבו באותם תנאים, וכולם עברו את אותו המסלול, אבל רודריגז רכב לבד.
ולפני שנסיים אולי כדאי שנחזור לרודריגז עצמו, ונשאל את השאלה הבלתי נמנעת האם רודריגז עצמו מספיק גדול - לא, לא כרוכב אלא ככוכב - בכדי להתמודד על תואר שכזה (בוודאי כשהרכב הרוכבים הוא כמו זה שהגיע למרוץ השנה), הכוכב חייב לנהל את עצמו מול לחצים הולכים וגוברים לא רק על האספלט החם - המאבק לא נגמר בסיום כל יום מרוצים אלא ממשיך הרבה אחריו. רודריגז לטעמי עדין מדי, ועשה מספר טעויות. רודריגז התיחס כל העת ליריבו העיקרי קונטאדור (הוא לא התעניין בשום שלב באף אחד אחר) בכבוד והערכה מחד גיסא, אך דבריו נשמעו מאידך, בוודאי לאחר אותו קטע בקוויטו-ניגרו כפוגעניים. לא, אין אני אומר שרודריגז ניסה לפגוע בקונטאדור, אלא שמה ששמע קונטאדור לא היו הדברים שאמר או התכוון להגיד פוריטו, שבסך הכל אמר משהו על כך שהחלק הקשה מאחוריו, אבל מה ששמע קונטאדור גרם לו ל'טירוף חושים', ל'מצב חייתי שכזה', ופוריטו מצא את עצמו באותו יום חשוף אל מול חיה אחוזת אמוק, שהשתוללה והתקיפה באלימות נוראה, כמעט בלי שום מחשבה מלבד הרצון הנורא להשמיד את כל העומד בדרכה/
מה לעשות, קונטאדור הוא חומר אחר (ועליו באחת הרשימות הקרובות), חומר אחר מפוריטו - לפוריטו חסרה חייתיות המנצחים, ואולי לכן הוא חולם על הארדנים ולא על טיולי ארצות, אבל ביננו - מי רוצה להיות מרקס, או הינו, או קונטאדור - לי מספיק פוריטו - בסך הכל פוריטו הפסיד את הוואלטה באותו יום בנסיעה לפואנטה דה - הוא פשוט לא הגיע, לקח יום חופש דווקא מתי שאסור היה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה