יום שלישי, 4 בספטמבר 2012

פרפראות - תיק ארמסטרונג: גילויים חדשים


גילויים חדשים בפרשה שמסעירה את העולם בחדשים האחרונים: לאנס ארמסטרונג אולי היה מסומם אך תרם לעולם חידוש מדעי. בכתבה שהתפרסמה היום בעיתון היומי היוצא בישראל 'ידיעות אחרונות', טוענת כותבת הכתבה ציפי 'ציפורה' שמילוביץ', כתבת העיתון בלוס אנגלס, שארמסטרונג, שרק לאחרונה הכריזה הסוכנות האמריקאית ללוחמה בסמים בספורט על שלילת תאריו הרבים, היה גם ממציא. לפי דבריה, לאחר מחקר עיתונאי מעמיק שהיא ניהלה בחודשים האחרונים התברר, שאחת מ'שיטות העבודה' שעד עתה יוחסו למדענים איטלקים וספרדים, הומצאה על ידו.
לפי שיטה זו, מוציא הספורטאי כמות מסוימת של דם מגופו חדשים או שבועות לפני התחרות, ולאחר מכן מחזיר את אותו הדם למערכת, ועל ידי כך מאפשר לדם רענן, כזה שלא 'התעייף' במשך התחרות, לזרום בגופו, דבר שמאפשר לו יתרונות משמעותיים בביצועיו, ארמסטרונג גם המציא את השם לאותו תהליך -'השתלה דם אוטולוגית'. 'עד עתה, בעצם עד לפרסום היום, נטו לחשוב שמדענים איטלקים וספרדים (השמות שמורים במערכת) תרמו לעולם את החידוש, אך היה זה ארמסטרונג שעשה זאת. כפי שמסתבר עתה, ארמסטרונג היה בעל מוח קודח בכל הקשור לא רק ברצונו העז לנצח אלא אף ברצונו האדיר לתרום לקהילה, והוא המשיך כל העת לנסות ולחדש גם אם לעיתים סיכן על ידי כך את עצמו'. שמילוביץ' ממשיכה וטוענת שארמסטרונג לא קיבל עד עתה את ההכרה הראויה רק מתוך שיקולים פוליטיים, שכפי שנודע לה ממקורותיה בארצות הברית רצו על ידי כך לסחוט אותו, ועל ידי כך לגרום לו לתמוך במועמד הרפובלקאי לנשיאות. ארמסטרונג כידוע הוא דמוקרט נלהב, ונסיון זה ללחוץ עליו רק מוכיח עד כמה יכולים ספורטאים להיתקל לאחר פרישתם באכזריותם של 'החיים האמיתיים'.
לדבריה, ארמסטרונג סירב פעם אחר פעם להגיב, על אף נסיונותיה הרבים לקבל ממנו תגובה, אך היא מאמינה שעתה, עקב הפרסום, הוא ישמיע שוב את קולו ויספר סוף כל סוף את האמת. שמילוביץ' סיפרה שהכתבה נכתבה כבר ממזמן, אך 'ידיעות אחרונות' ניזהר עד עתה וסירב לפרסמה, אך עכשיו, לאחר שנשללו תאריו של הרוכב האמריקאי, הבין העיתון שהוא איבד מכוחותיו הרבים ולא יוכל יותר להיאבק.
שמילוביץ' סירבה להגיב לשאלות שנוגעות לחוסר טוהר המידות שמיוחס לאתלט האמריקאי המפורסם, אך אמרה שהיא בהחלט מצפה שעתה יסלח לו, ויושבו לו תאריו - 'הוא אדם גדול שתרם רבות למדע'. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה